Sawadee Ka from Thailand!

27 juli 2015 - Mueang Chiang Mai District, Thailand

En toen was ik in Thailand! Gearriveerd in Bangkok. Het is hier druk, hectisch en heet. Wat een omschakeling zeg. Ik moet zeker even wennen ookal neem ik wel alles op wat ik hier zie. Ik ben heel blij met de warmte, eindelijk weer lekker zweten.
De vlucht van Sydney naar Bangkok was prima. Ik had van te voren aangegeven dat ik gluten- en zuivelvrij was en dat hebben ze bij Qantas helemaal goed verzorgd. Een tasje met mijn eten erin en met m'n naam erop en wat er mis met me was. Ik kreeg m'n eten steeds als eerste, ik voelde me lekker speciaal ;). Na ongeveer 4 uur vliegen was mijn film afgelopen en checkte ik het scherm met het vluchtschema. Net op dat moment vlogen we Darwin over en dus Australië uit. Ik realiseerde me dat ik officieel het land verlaten had. Ik ben wie ik ben dus de emoties werden me even te veel. 4,5 maand dat enorme land rondgereisd, meer dan 12.000km gereden, de meest fantastisch mensen ontmoet, mooiste dingen meegemaakt, me thuis gevoeld bij Cassie en bij mijn familie. Het is teveel om op te noemen en nu was het voorbij. Maar het waren geen tranen van verdriet, zeker niet. Tranen van blijdschap dat ik dit heb kunnen doen. Zoals de spreuk luidt die onder de backpackers leeft: "Don't be sad that it's over, be happy that it happened". En zo is het! Het volgende moment was ik weer oke en blij en keek ik nog steeds uit naar Thailand. De rest van de vlucht heb ik nog meer films gekeken en genoten van het gevoel van rust wat over me heen was gekomen.
Ik bereidde me voor op de muur van hitte die op me af zou komen als ik het vliegtuig zou verlaten, maar ik had het onderschat. Ik had vier dagen in de vrieskou doorgebrachte Cassie dus het temperatuurverschil was enorm. Toch kon het me niks schelen. Eenmaal aangekomen op het vliegveld heb ik m'n teenslippers aangedaan en de extra laag kleding uitgetrokken. Ik zweette me desalniettemin kapot. Mijn vriendin van thuis Esmee is ook op vakantie in Thailand en zij en haar vriendinnen kwamen een dag voor mij aan in Bangkok. Ze zijn met z'n vijven en hadden een hotelkamer voor zes personen. En schatten als het zijn nodigden ze mij uit om het laatste bed op te vullen. Ik heb vanaf het vliegveld een taxi genomen en kwam, omdat het spitsuur was, twee uur later aan in het hotel. Het was hartstikke leuk om Esmee na zo'n lange tijd weer te zien en we zijn 's avonds met z'n allen uit eten geweest en wezen dansen op de Khoa San Road.
Ik had met mijn ouders afgesproken ze in Chiang Mai te ontmoeten dus ben ik de volgende dag naar het treinstation gegaan om een ticket te regelen. Een 12 uur durende treinreis dwars door Thailand voor omgerekend maar iets van 16 euro, inclusief eten en drinken. Wat wil je nog meer. Nou misschien een iets comfortabelere stoel en iets minder airco. Je denkt, lekker verkoelend die airco, maar het werd op een gegeven moment gewoon echt koud en zat iedereen uiteindelijk in vesten en sjaals. Des te heter was dus het moment van uitstappen. De ochtend voor vertrek moest ik met de metro naar het treinstation. Blijkbaar gebruiken de backpackers de metro niet echt want ik was werkelijk de enige witte enorme Westerse reus in een drukke metro vol met Thaise mensen. De trein kwam een uur te laat aan, wat blijkbaar heel normaal is. Er werd omgeroepen wanneer de trein zou aankomen en ik kon bij het horen van het bericht heel moeilijk mijn lach inhouden: "Attention prease, attention prease...". Eenmaal in de trein heb ik genoten van het uitzicht en het landschap van Thailand. De reis duurde lang, maar het gaf me denk ik ook de tijd om echt te wennen aan dit land en te wennen aan het idee dat Australië echt achter me lag. 's Avonds laat kwam ik aan op het treinstation van Chiang Mai en daar stonden mijn ouders me op te wachten. Na 5 maanden mijn ouders weer te zien op een station ergens in Thailand voelde een beetje gek, maar de hereniging was goed en gelukkig en we hebben elkaar stevig geknuffeld. Dus de dingen die ik vanaf nu beleef en opschrijf, beleven mijn ouders ook! Ze namen me mee naar het hotel en daarna zijn we nog wat gaan eten op straat. Ik was kapot van de treinreis dus ben ik daarna snel gaan slapen. De volgende dag zijn we Chiang Mai gaan ontdekken. We zijn de oude stad ingelopen en de ene tempel na de andere bezocht. Ik had er in Bangkok nog geen bezocht omdat ik daar niet lang gebleven ben, dus de pracht en praal van de boeddhistische tempels was een nieuwe beleving voor me. En prachtig is het zeker! Ik denk dat er meer beelden van boeddha bestaan dan dat er mensen op de wereld zijn. In alle soorten en maten, kleuren en materialen; Boeddha is everywhere. En ik vind het prachtig.
Na de tempels was het tijd voor wat gerelax, dus zijn we naar de thai massage gegaan. Full body massage van een uur voor iets meer dan drie euro. Het kan niet beter!
De volgende dag (gisteren) zijn we naar The Paradise Jungle Elephant Park gegaan. Een klein dorpje in de bergen van Chiang Mai die daar op dit moment vier olifanten verzorgen. De menden hebben de olifanten uit hun benarde omgeving gehaald en naar het dorp gebracht waar ze vrij kunnen rondlopen in de natuur. En wij mochten met een klein groepje een dagje meelopen. Het was werkelijk helemaal fantastisch. We hebben ze eerst ontmoet en mochten ze voeren met bananen en suikerriet. Dat was al helemaal leuk en het voelde geweldig om zo dichtbij zulke grote, maar toch zachtaardige dieren te zijn. Daarna hebben we zelf geluncht en voor de olifanten medicijn gemaakt uit verschillende soorten takken, bladeren, boomschors en vruchten. Elk ingrediënt had een medicinale werking en hielp de olifanten gezond te blijven. Toen kwam het beste deel; we mochten ze een modderbad geven. We stonden allemaal in een modderpoel en wreven ze in met modder. Ze vonden het heerlijk! Ondertussen hielden we een moddergevecht tussen elkaar en de olifanten deden vrolijk mee door water door hun slurf te spuiten. Iedereen was op een gegeven moment goed ingesmeerd dus liepen we naar de waterval om te wassen. En opnieuw kon je aan de olifanten zien hoe fijn ze het vonden en dat maakte ons alleen maar blijer. Het was heel bijzonder om zo dichtbij deze prachtige dieren te zijn en ze op een respectvolle, menselijke manier te kunnen behandelen en verzorgen. Wat een topdag was dit!
Vandaag was de laatste dag in Chiang Mai en hebben we een tempel boven op de berg bezocht. De allergoudste die ik tot nu toe heb gezien en supermooi! We hebben heerlijk wat gedronken met een Amerikaans stel die met ons in het busje zaten en we komen net terug van weer een massage. Het is hier dus helemaal top. Morgen vliegen we in de richting van Ko Chang om daar een paar dagen te relaxen aan het strand in het mooie weer. Nog een week en ik vlieg naar huis. Dan is het echt helemaal over. Maar deze kleine trip door Thailand is zeker een goede afsluiter van de hele reis!

Tot snel allemaal!

Liefs,
Sophia

1. Elly:
    28 juli 2015
    Allereerst voor jullie allemaal: van harte gefeliciteerd met David.
    Alweer een geweldig verhaal. Leuk dat jullie nu hetzelfde meemaken en omdat ik er ook geweest ben kan ik mij er van alles bij voorstellen. Geniet nog even verder van deze totaal andere wereld.
  2. Tante Hannie:
    28 juli 2015
    Fijn dat het met de terugtocht allemaal goed verlopen is.
    Nu nog ff lekker bijkletsen en nagenieten van alles.
    Met je gaat alles prima...zijn dol op melkbladeren.
    Groetjes ook aan je ouders,
    Tante Hannie
  3. Tante Jolanda:
    29 juli 2015
    Wat een fantastische 5 maanden heb je achter de rug. Nu nog even lekker nagenieten met je ouders in Thailand en bijkletsen over alles. Nog gefeliciteerd met David en de groetjes aan je ouders.
    Ik wens je alvast een hele goeie vlucht naar Amsterdam.
    Liefs tante Jolanda